Geriljabroderi er et fenomen som oppsto
høsten 2008, og broderiformen har til hensikt «å ta til orde for at
hverdagens frustrasjoner og tristesser burde utbroderes i korssting»
(Loraas & Pedersen, 2010).
Broderiene utformes som slagord, ordspill og utbrudd der teksten skal
formidle ett budskap mens bilder, fargevalg, utforming og plassering av
bokstaver står i en «mismatch» til teksten.
Å lage sitt eget geriljabroderi kan være ei motiverende og morsom
oppgave for ungdom i ei hektisk og til tider frustrerende ungdomstid. De
får mulighet til å utbrodere sine innerste følelser med nål og tråd.
Ungdomstrinnet ved skolen har arbeidet med skriving og regning som grunnleggende ferdighet med bruk av
geriljabroderi i januar og februar.
Tilknytning til kompetansemål i
Kunst og håndverk:
Design.
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:
Designe produkter ut fra en kravspesifikasjon for form og funksjonBeskrive ulike løsningsalternativer i design av et produkt ved hjelp av skisser og digital programvare.
Design og redesign:
Designprosess.
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:
Bruke arbeidstegning, materialskisser eller digitale verktøy og designe en eller flere bruksgjenstander eller kunstprodukter.Foreta bevisste valg av materialer og teknikker ut fra estetiske,
funksjonelle, natur- og miljømessige hensyn og mulighet for gjenbruk.
Produkt.
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:
Bruke egnede teknikker, materialer og verktøy i produksjonen av en eller flere bruksgjenstander eller kunstprodukt
Målsetting.
Målet med oppgaven er at elevene skal lære hvordan man lager slagord
og hvordan det skriftlige uttrykket kan forsterkes gjennom bruk av
bilder, farger og den helhetlige utformingen av produktet.
Å designe et
geriljabroderi er en måte å jobbe med skriving på i kunst og håndverk og
i design og redesign.
Elevene fikk i oppgave å sette seg inn i hva geriljabroderi er og gjøre seg opp noen tanker om hva de ønsket å brodere. Videre måtte de tegne mønster i ruteark, regne ut midten, størrelse og overføre mønsteret til aida. De måtte ta strategiske valg og hele tiden begrunne valgene sine. Underveis i prosessen ble ting vurdert og noen endret mønsteret og størrelsen. I tillegg til skriving og regning, måtte elevene også oppfylle kravspesifikasjoner for brodering og montering av brodere. Vi oppdaget at dette var en fengende oppgave som også engasjerte guttene. Hjemmelekser ble gjort og det ble svært mange flotte resultat.